tisdag 18 mars 2008

Tisdagstaktik

Snön vräkte ner när jag for till jobbet på ett överfullt pendeltåg. Tidningarna var fulla med brutala barnamord , massmord i Kina och mystiska dödsfall i Stockholm. Och sonhustrun är fortfarande sjuk så jag blir barnvakt ikväll oxå. Sonen är på tjänsteresa utomlands och sms:ar varje kvart om någon hockeymatch han vill jag ska hålla koll på. Det kan han glömma! Är man fotbollsnörd så är man. Han kan öppna eget: hockeynörden.
Sen haltade jag runt på jobbet halva dagen med stukad fot. Sjukskrivning är väl inte att tänka på, tänkte jag. Chefen tänkte tvärtom och skickade hem mig. Så blir jag lite fattigare nästa löning oxå. Men det räcker till mat, hyra och allsvenska premiärbiljetten AIK-Kalmar på Råsunda. Det är ju huvudsaken.Vore förstås kul med en ny tröja oxå. Men det är inte att tänka på. Visserligen är årets tröja (t.v) snyggare än förra säsongens (mitten).

Isynnerhet för män och kvinnor med övervikt, som markerades av linjerna på gamla tröjan. Den nya modellen passar de flesta, och det får jag inte betalt för att skriva. Undrar om BlondinBella eller Kenza har någon deal med AIK? Nej, jag tror de har en deal med DIF. Och Konsumentverket är dem på spåret och sätter snart stopp för smygreklamen.
Sån skit slipper man garanterat i Fotbollsnördarbloggen. Här skriver vi bara om prylar vi verkligen gillar eller inte gillar och oavsett hur många timmar det tar så tjänar vi inte ett öre. Därför försöker jag nog halta till jobbet imorgon igen så jag kan tjäna ihop till elräkningen.

Årets kortärmströja kostar i alla fall 649 spänn o förra säsongens utförsäljs just nu för 299. Jag hade inte råd med den tröjan förra året. Inte just nu heller. Och den nya är snyggare. Och helt ouppnåelig med nuvarande inkomstnivå. Så jag hoppar över lunchen imorgon och lägger en 50-lapp på webbsändningen av träningsmatchen AIK-DIF i Portugal imorgonkväll istället. Då får jag se nya tröjan in action i 90 minuter på AIK-spelarna. Det är aldrig fel. Och nya AIK-kepsen kan jag oxå leva utan. Har en gammal tur-halsduk jag kan ha på mig under matchen. Blir ändå väldigt misstänksam när Dogge Doggelito ska kränga AIK-kepsar. Han bor ju i Alby! Det ligger flera mil söder om Råsunda. Flera mil söder om söder oxå. Han kan väl sälja Bajen-mössor, han som är så god vän med Bajen-tomten. Eller ägna sig åt Södertälje SK eller något syrianskt/assyriskt lag i någon annan division. Och gissa vad kepan kostar? 449 spänn! Halva säsongskortet typ. Men det finns folk som är gjorda av fluss. Träffade många såna i England. Ska berätta om det en annan gång. Det kan oxå vara så att somliga fördelar de den fluss de har på helt andra grejer än jag gör.

Ja, somliga går med trasiga skor och lirar boll utan fotbollsskor. Det gör ju inte jag i år. Men Guds ironi tar aldrig semester. Så fort jag börjat träna med de nya rosa fotbollsskorna så börjar det snöa. Och sen stukar jag foten och får sitta med den i högläge. Fattas bara gipset. Gud förbjude.

Och MalmöFF har tagit hjälp av Gud. Helgarderar sig med både imam, präst och rabbin dessutom. La illah ilallah! Det finns ingen Gud utom Gud. Min son tycker MFF är supersmarta.
Malmöstadionbloggen gillade inte tilltaget. Skånska dagbladet skrev att det är helt unikt i både Sverige och världen. Jag tycker oxå de är smarta. Även om inte Gud ger dem belöning i detta livet så får de belöning i nästa liv. SM-guld i paradiset är inte heller fel. Och även om de har färre supportrar än somliga andra klubbar, så att vi kanske ber mer och överröstar deras böner om SM-guld i detta livet, så kan deras taktik vara att göra våra spelare och supportrar rädda för dem så att vi blir svaga i våra böner. Och sonen är smyg-MFF:are så han ber för båda sidor. Sånt kan bli förrädiskt nu när allsvenskan drar igång. Har funderat ut en ny taktik för att råda bot på dessa problem. Föreslår 3 imamer, 3 biskopar (en katolsk, lutheransk, ortodox, ja varför inte några frikyrkliga oxå?), 3 rabbiner. Och de ska vara med på varenda match! Nu måste jag genast mejla Norling.
Ronaldinha

3 kommentarer:

Marco Perciabosco sa...

zlatan number 1!!

Marco Perciabosco sa...

thank you to visit my blog. your italian is very excellent, my english is not perfect.. sorry!if you come to milan you are welcome in north end where are the inter milan's supporters!!!good luck to aik and to sweden for euro2008!i supported italy and sweden because there is zlatan!! ps: why aik play in portugal??

Fotbollsnördar sa...

Thankyou for the invitation.Just one problem: I prefer Milan and Kaka more than Inter and Zlatan. But I agree, he is one of the best, Zlatan. The reason AIK plays in Portugal is that they have winter training-camp. Better weather too for football-practising than Sweden can offer this time of year. Good luck to Italy in euro2008.