söndag 24 februari 2008

Spontanfotboll

Jag undrar ibland varför inte fler ägnar sig åt spontanfotboll/streetfotball, att leka o lira boll utan prestationspress. Min mamma uppfostrade oss barn så och fick med sig ungarna o några vuxna i kvarteret o vi lirar fortfarande så fast vi är äldre nu o en del av oss har egna barn. Även om jag lirat i en klubb o numera är tränare för ett pojklag så är spontanfotbollen alltid i mitt hjärta. Jag blev därför glad att läsa en tränare på en annan blogg som sett en film på TV om hur föräldrar pressar sina barn. (Hängde ni med?)
En femtedel av barnen i klubbarna kände sig pressade av prestationskrav från föräldrarna. Såg oxå den filmen och undrade igen varför inte låta de som själva drivs av en vansinnig drift att bli fotbollsproffs, äta, träna, sova med fotboll, göra det alla veckans dagar om de så vill.
Så höll jag själv på en gång i tiden. Men jag hade inte klarat det så bra om det inte varit för grunden jag fick hemifrån i spontanfotbollen. Och varför inte låta alla som bara vill träna torsdagar och lira match på söndagar göra det? Och befria fler vuxna från prestationskrav så de blir mer som min mamma som fortfarande springer runt och lirar boll med mig, mina kompisar, våra barn och fruar/flickvänner och några andra nördar var och varannan kväll och helg.
För även om mamma ibland ordnar turneringar mot andra spontanlag och verkar ta det på så dödligt allvar att vinna alla matcher att hon kräver att vi tränar som ett lag så är det ingen som känner sig pressad. Alla gör så gott de kan och alla får vara med och bidra med vad de kan vare sig vi lirar 7- eller 11-manna. Men eftersom det är så kul så lirar vi i timtal. Och det är en bra grund för de barn som vill fortsätta med fotboll i klubbar o utvecklas. Kolla t ex den här artikeln om Bayern München och vikten av streetfotball som det heter på engelska. Det är inte så dåligt för hälsan för oss vuxna heller.
Gerrardinho

Inga kommentarer: