tisdag 5 februari 2008

Jobba mer och snacka mindre!

Ibland blir det lite rörigt för mig, okunniga invandrarkvinna. För i Sverige är kyrkan skild från staten. Men staten kan bestämma över kyrkans vigselregler. Om de ska viga homosexuella eller inte. Och prästerna utbildas vid svenska universitet. Men imamerna i moskén utbildas inte på svenska universitet utan i diverse andra länder. I bästa fall. För jag har träffat imamer som gått kortare tid i skolan än jag har (o det är mindre än kort) och inte klarat kursen i svenska heller.

Så vad är problemet? Har universiteten prästutbildningar kan de väl ha imamutbildningar oxå? Så kanske det blir lika bildade imamer här i landet som i mitt gamla hemland. Och zakat/skatt på kunskap är att sprida den vidare. Så det har vi ju alla nytta av. Rena skatteåterbäringen. Sånt som borgerliga alliansen verkar gilla. Och sen kan det bli jättemånga fina moskeér (tänk vad många byggnadsarbetare som får jobb!) som kan samla in en massa pengar till de fattiga här i landet (när borgarna stängt socialtjänsten) och ordna soppkök för alkisar, öppna sjukhus och härbärgen för uteliggare och ordna fotbollsskolor för fattiga barn som inte har råd med 2-3000 kronor om året för fotbollsträning och dojor. Det kan bli hur bra som helst. Jag ser verkligen fram emot kyrkor och moskeér som jobbar mer och snackar mindre. Love and peace and understanding!
Ronaldinha :-)
mer kan man läsa i DN o SVD .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som helt okunnig i ämnet så tycker jag mig ändå kunna läsa i din blogg att i muslimska länder har imamerna mycket längre utbildning än de i Sverige? Om det är så, skulle man ju kunna tro att Sverige är ett paradis för låtsas imamer" eller mer eller mindre misslyckade imamer som aldrig hade haft en chans i sitt hemland. har jag rätt eller fel?

Anonym sa...

Staten ska överhuvudtaget inte syssla med denna typ av utbildning. Självklart ska även prästutbildningen läggas ner. Det är hög tid att lämna medeltida värderingar bakom oss!

Fotbollsnördar sa...

Ja, Jack det är ingen orimlig tanke. Håller med "gubben" om att medeltiden är över. Men så länge folk har själar, föds, lever, gifter sig och dör så kan präster och imamer göra stor nytta.