söndag 17 februari 2008

Det är aldrig för sent att börja!

Mamma kommenterar alltid mina inlägg. Antingen direkt på nätet här i bloggen eller hemma vid matbordet. Men det är OK. Hon är trots alla meningsskiljaktigheter ändå min mamma. Och tack vare hennes intresse för all sorts fotboll, som smittat av sig på mig, hamnade jag på en blogg som heter damfotboll.com.
En dam skrev där att hon är 45 år och tyckte det var försent att börja lira boll. Hon har förstås inte träffat min mormor. Mormor är ungefär som mamma. De lever efter parollen: det är aldrig försent att börja!
För 3 år sedan kom min mormor och hälsade på släkten här i Sverige. Jag skulle ta min lille son till fotbollsträningen. Jag var/är fotbollstränare. Och mormor följde med. Hon gillade vad hon såg och satte genast igång. Sedan dess har hon lirat boll och nu har hon t o m startat ett litet pensionärslag. Hon är 68 år och tycker inte det är någon ålder alls.
Men hon ångrar att hon inte började tidigare. När mamma var liten. För min mamma hon har alltid lirat boll. Oavsett vad folk har sagt. Och allt som släkt och grannar har sagt genom åren till min mamma skulle kunna knäcka vilken flicka/kvinna som helst. Saker som att : "Flickor ska inte sparka boll. Flickor ska inte leka ute på gatan. Flickor ska inte prata med pojkar. Flickor ska inte synas eller höras." Men mamma är fotbollsnörd. Hon står över sånt. Hon har alltid slagit dövörat till och gjort som hon vill. Det är väl därför hon fortsätter kommenterar mina inlägg också. Och det är helt OK.
Gerrardinho

2 kommentarer:

Anonym sa...

bättre att ha på sig för mycket kläder än för lite ;) jadu, ska nog bli väldigt skönt när värmen kommer ! kram

Fotbollsnördar sa...

Ja, men allra helst fotbollskläder! ;-) Sol och gröna gräsplaner...klart man längtar! Kram själv!