onsdag 2 april 2008

Mjällbys stripshow och en massa bloggar

Ronaldinha goes science: 2006 startades 70 000 nya bloggar per dag enligt Computersweden . Och antalet växer hela tiden. 2008 kanske blir året när enbart sportbloggarna uppfyller de där siffrorna? För det poppar hela tiden upp fler och fler fotbollsbloggar, hockeybloggar, golfbloggar, rallybloggar etc. Inte för att hockey, golf och bilkörning ska få räknas som sporter. Men jag gör ett undantag idag för jag är så snäll. Och vetenskaplig politiskt korrekt. Men bara idag. För redan ikväll kommer jag hata hockey igen. Och golf ska vi inte tala om!
Lite irriterande är nedlagda bloggar som ligger kvar i blogglistorna i all evighet. Borde de inte ligga i en annan division? Nedlagda bloggtopplistan? Det skulle underlätta för oss som gillar att kommentera på andras bloggar. Det gör man ju helst på en levande blogg så man får lite respons och debatt. I bästa fall. Debatterna på hemmaplan (egna familjen, inte egna bloggen) blir som dödvatten ibland.
Apropå levande blogg; en blogg som i februari återuppstod från de dödas bloggtopplista: Konsten att förlora med nya undertexten "livet är ett sätt att förstå fotboll– och att tjäna pengar på det" . Så innan ni kommenterar hans inlägg tänk på konsekvensen: man riskerar att ens kommentarer för evigt hamnar till allmän beskådan och hån i en bok som den smarte liraren Olle Svalander säkert som amen i kyrkan tänker ge ut. Eftersom jag inte är så science-minded för jämnan så insåg jag detta faktum först idag. Nu hoppas jag verkligen att jag inte kommenterat någonting någonsin på hans bloggar. Men som svenska ordspråket säger: grodor hoppar ur munnen ibland.

"Och det tungan talar är hjärtat fullt av", som min kristna arbetskamrat gärna påpekar. Hon säger ofta såna kloka saker ur sitt Injil / evangelium när jag går för långt. När jag berättar för ingående om mina resor och möten i världen. Eller när jag dissekerat en match ända ner på kalsongnivå. Men jag blev lite förvånad när jag såg att mitt kära AIK oxå kommit dit ner. Till kalsong-nivån.
Johan Mjällby har stripshow och bekänner färg på nätet. Nu behöver ingen undra vad "Black at heart" innebär. Jag hoppades förstås på någon kul blackpower-grej. Med mer svarta lirare. Mer flätor och afrofrisyrer. Men nu vet jag bättre. Hoppet är förstås det sista som överger en. Sonen snackade om nån transfer som kan bli aktuell i sommar. Kanske blir llite flätor då. Vi får se.
Påpekas kan, för känsliga tittare, att avsnittet där Mjällby byter från mörkblå Calvin Klein-kallingar (med röd, moderiktig kant) till de fula baggy-shortsen är helt bortklippt i den officiella web-versionen. Bort-klippet finns på youtube. Men jag säger inte var!
Min son påstår att alla lirarna i Kalmar FF har egna bloggar. Är det sant? Någon som har adresserna? T ex till Wastås blogg? Nu när jag ändå är nere på kalsongnivå... Fast det har han nog aldrig på sig, Wastå. Det är säkert därför han lirade i grönt i söndags. Av missriktad blygsamhet. Och sonen vägrar tala om var de där Kalmarbloggarna finns. Han värnar om familjens heder. Han tycker det räcker med mitt nyförvärv. Nyförvärvs-skandalen, kallar han det. Migrationsverket är inne på samma linje. Det lär bli en följetong :-(
Nu har jag hittat Rydströms blogg. I 2 tidningar. Jag fortsätter leta och hoppas på hjälp från våra kära uppmärksamma läsare. Hittade förresten 2 andra lirare som har egna bloggar, medan jag letade. GAIS:arn Fredrik Lundgren och Blåvitts Pontus Wernblom. Det kanske rentav finns någon som har en komplett lista över fotbollslirar-bloggar? Så kan jag göra en följetong på det oxå :-)
Ronaldinha


82%82 %. Så illa är det för mig. Gör nu inte testet för att kolla ditt eget bloggmissbruk. Kom ihåg: "Det du inte vet något om har du inget ont av!" Ibland älskar jag svenska ordspråk. Önskar jag kunde leva efter dem oxå.

3 kommentarer:

becka sa...

Kära du, du har så rätt; hockey är INTE en sport! Då har vi i alla fall ett hat gemensamt, även om vi inte delar några lagsympatier i fotbollen;-) Eller jo förresten, R håller väl också på Barca, alltid nåt:-D

Anonym sa...

Bara så att det inte råder några oklarheter: kommentarer på Internet kan läsas av hela världen. Kommentarer som hamnar i böcker läses av ytterst få, och efter ett år eller två försvinner böckerna från hyllorna. Men kommentarerna på Internet står kvar.

Fotbollsnördar sa...

Kära Becka, skönt att Du håller med mig. Jag håller alltid på Barca och hatar alltid hockey. Gerrardinho däremot är en förrädare i båda kategorierna! Och några till.

Käre Mats Hård, en ära att en legend som Du kommenterar på min och sonens enkla blogg. Men din kommentar fordrar ett så långt och genomtänkt svar att jag ber att få återkomma med ett inlägg. Eller lång kommentar. Senare. För nu är det Barcelona-Schalke04.