onsdag 2 april 2008

Hamburgerkriget i Borås

Trodde först det var ett aprilskämt. Den här artikeln i Aftonbladet. Men jag misstänker nu att det är ett PR-jippo för att skapa en följetong i media som ska ge en massa uppmärksamhet åt Borås Arena och deras aktiviteter. Så jag ska inte orda om det mer, för jag vill inte ge Ellos-land gratisreklam. Men kan inte låta bli att undra lite hur det går för eventuella korvgubbar, kebab- och pizza säljare i Ellos-land under U21-EM. Ska dessa små näringsidkare utanför monopolen oxå stoppas? Har McDonalds reklammonopol på fler ställen i byn än själva arenan? Hur många antal kilometers omnejd? Följetongen kanske kommer här. Jag ska inte skriva mer om tramset. Men jag har brutit löften förr.
Gerrardinho
PS. Hitta en länk från 2006 om andra sjuka sponsorbråk. Här! Visst platsar den om holländarnas byxor bra som aprilskämt? DS.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är det här ett mycket raffinerat skämt? Max är typ det grymmaste av allt. Var i Borås ligger det?

Fotbollsnördar sa...

Kan inte säga något mer för jag har inte betalt för att göra reklam för Max ;-) Men Ok för denna gången: de ligger i Borås Arena.

Anonym sa...

Så här ligger det till:
McDonald's har aldrig ställt några krav på att Max eller Harald Nyborg (järnhandel på Borås Arena) ska hålla stängt. Det har UEFA gjort, och det hade de gjort även om det inte råkat vara så att McDonald's är med och stöttar fotbollsrörelsen genom att sponsra UEFA. Det har inget med saken att göra att McD är sponsor av UEFA, resultatet hade blivit precis likadant ändå. Grejen är nämligen att alla kommersiella avtal kopplat till arenor där det spelas UEFA-fotboll är förbjudna, om inte de verksamheter som finns där i sin tur har avtal med UEFA, vilket varken Harald Nyborg eller Max har. Detta har alltså ingen som helst koppling till McD, och allt bygger på att svensk media med hjälp av en hamburger-VD som ville ha PR har blandat ihop begreppen kommersiella avtal, och konkurrerande avtal. Tolkningen har alltså helt felaktigt blivit att UEFA vill stänga Max och Nyborg för att de konkurrerar med McD (på vilket sätt Nyborg gör det är oklart), när det i själva verket handlar om att de inte tillåter verksamhet på arenorna som inte är sponsorer av UEFA. Swedbank Arena i Malmö, där finalen går kommer av samma skäl inte heta Swedbank Arena under turneringen, utan J-EM Official Arena. På detta sätt har UEFA ökat sina intäkter med 30% vilket kommer svenska klubbars breddsatsningar på fotboll till godo, vilket ju är kanon! Taskigt att McD fått skulden får något de aldrig krävt, eller ens haft möjlighet att kräva ens om de ville det.

Fotbollsnördar sa...

Tack för dessa klargöranden, kära anonym. Men att det finns en konspiration av företag som släpper "nyheter" för att få gratis reklam, det verkar väl inte långsökt?