lördag 25 oktober 2008

Total ångest kontra fotbolls ångest

SMS: manch utd lirar 13 o hif 16. om matchen slutar före 15.00 har ja en timme ledigt innan hif lirar.om inte nevertooon leder med 10-0 i första halvlek(kommer inte hända) då kan vi ju lika gärna springa innan. Ja då måste jag gå ut o springa pga totalångest. om sen henke e skadad och trelleborg e på hemmaplan kan allt ont i världen hända som inte får hända. förlåt om jag smittar dig med fotbollsångest. den är i alla fall lite mer lätthanterlig än totalångest. Puss. Ronaldinha

Så sms:a jag till en träningskompis i morse. Nu sitter jag med facit. 1-1. och 1-1. Känns som förluster båda matcherna. Men det svenska ordspråket slog ner med sin sanning: inget ont som inte för något gott med sig!
Det slog ner som en blixt i skallen på mig att:
alla jag känner som lider av totalångest struntar i fotboll. Inte för jag känner många med totalångest eller fotbollsfobi. Men de jag känner lider av samma sak samtidigt. Totalt ointresse eller ren aversion mot fotboll kombinerat med extrema ångestattacker och nojor.
Medan alla normalt fotbollsvirusdrabbade eller fotbollsfixerade nördar bara verkar lida av en psykiatrisk åkomma: fotbollsångest.

Slutsats: Där det finns fotbollsångest får totalångest inget utrymme. Tänk om detta är ett medicinskt genombrott för psykiatrin? Jag borde kanske prata med nån professor på psykiatrikliniken på måndag på det stora sjukhuset där jag jobbar. De kan få forska i saken. Och jag deltar mer än gärna i fotbollspsykiatriska experiment. Speciellt om det innebär resor till live-matcher i premier leauge eller la liga. Hälsningar från förhoppningsfulla Ronaldinha

Inga kommentarer: